ROZHOVOR: Od tlumočení k lokálním potravinám

Život zakladatelky Fresh nákupu vedl ze Slušovic do Francie a poté do Zlína. Během těchto cest se v hlavě Hanky Novákové zrodila myšlenka na rozvoz lokálních potravin.

Hanko, jak jsi přišla na myšlenku založit Fresh nákup?

Hanka Nováková: Díky studiu francouzštiny a ekonomie jsem se dostala i do Francie, kde jsem asi tři roky pracovala jako tlumočnice. A v zemi galského kohouta snad není možnost se potkat s dobrým jídlem, pitím a samozřejmě i vínem (smích).

Po návratu do Česka jsem pracovala v hulínské strojírenské firmě, kde jsem měla na starosti právě zákazníky z Francie, Belgie a Holandska. Tady mě zase velmi bavila komunikace se zákazníky, byť oblast strojírenství mi zas tak blízká není (smích).

A velmi mě to naučilo, jak komunikovat a přistupovat k zákazníkům, jaký servis jim poskytnout. Na to se tam hodně dbalo, bavilo mě to a následně jsem si tento přístup přenesla i do Fresh nákupu.

A tak jsem si postupně uvědomila, co mě baví a čemu se chci věnovat, až to přirozeně vyplunulo do založení Fresh nákupu s nabídkou doručení nákupů lokálních potravin až domů.

Jaké byly radosti, které jsi ve Freshi zažívala?

Hanka: Určitě uspokojení z práce s pěkným produktem, se zdravou zeleninou a poctivými potravinami. Ten pocit, že ten sortiment jsem si sama vybrala, věřím mu a tak jej můžu chválit, je k nezaplacení.

Dobrý pocit pak byl i z toho, že ten původní sen se ukázal být životaschopný a mohl se stále rozvíjet.

Bylo to tak krásné od začátku?

Hanka: Samozřejmě ne, první a druhý rok byl náročný. Všechno, co jsme vydělali, se investovalo zpátky do samotné služby. Ta radost z rozvoje a seberealizace ale samozřejmě byla velmi důležitá.

Co vedlo ke spojení Fresh nákupu s Dary kraje?

Hanka: Nejdůležitějším podnětem bylo, že jsme s manželem čekali druhé miminko (úsměv). Zároveň fungování Freshe ve stávajícím složení a za současných podmínek nebylo reálné.

Na konci roku 2017 už jsme jeli opravdu naplno a byli jsme vážně na hraně. Byla jsem těhotná a vyčerpaná (smích). Měla jsem i v sobě nastavené, že do konce roku to zvládneme a udělám cokoli, abychom to zvládli, ale pak se musí něco zásadně změnit.

Proto jsem musela přemýšlet, jak naši službu dál rozvinout. A jsem velmi ráda, že jsem se s Dušanem domluvila a myšlenka Fresh nákupu se tak pod křídly Darů kraje může dál rozvíjet.

Jak bys představila Fresh nákup zákazníkům Darů kraje?

Hanka: Nabízeli jsme ve Zlíně a okolí kvalitní farmářské a co nejvíce lokální potraviny. Tuto filozofii měl a má náš eshop a krámek stejnou.

Nefungovali jsme jako kamenný obchod, ale po online objednávce jsme nákup vždy ve čtvrtek vozili zákazníkům domů.

Za co by ses pochválila za ty roky?

Hanka: Určitě za největší úspěch považuji vytvoření stabilního okruhu zákazníků a kteří byli spokojení, někteří jsou s námi od prvních dní až doteď.

Sama jsem spokojená s tím, že jsme nikdy neuhli z té cesty, kterou jsme si na začátku stanovili. Někdy okolnosti mohou nutit podnikatele k opuštění původní vize, ale naštěstí jsme něco takového nikdy nemusely udělat.

A určitě bych chtěla poděkovat mé sestře Jitce, která se mnou procházela všemi obdobími Fresh nákupu a stala se nezbytnou součástí dvoučlenného jádra našeho týmu (smích) .

Změní se něco pro současné zákazníky Fresh nákupu?

Hanka: Změní se spousta věcí, ale jen k dobrému! (smích) Službu, kterou využívali, budou moci využívat dál, navíc s rozšířeným sortimentem. Novinek by mohlo být víc, budeme je zavádět postupně. Určitě se všechno nové dozví na facebooku Darů kraje.

 

 

 

Další fotografie: